tisdag 20 maj 2008

Trettiofjärde dagen - fortsättning

Tilldelades ett mysigt rum på F-centrum. Fick lugnande tablett som faktiskt gjorde att den värsta nervositeten släppte. Sedan kanyl i armen och snygg vit sjukhusskjorta och vita strumpor som envisades med att kasa ner hela tiden.

Sambon fick ett rör och ett särskilt "herrum" uppsöktes. En inplastad Hustler och en kass dvd erbjöds, så han bestämde sig för att klara av det utan hjälpmedel, vilket gick bra.

Strax efteråt leddes jag in i operationsrummet och fick en smärtstillande lokal spruta och morfin i kanylen. Blev rejält snurrig av morfinet och hade stundvis svårt att höra vad doktorn sa till mig, så jag fick fråga om ett par gånger. På monitorn såg vi nålen föras in i äggstocken och hur den sög ut äggvätska. Efter en stund bytte läkaren äggstock och sög ut ägginnehållet där också. Fick en morfindos till, men var ändå överraskad att det kändes såpass lite som det gjorde. Det högg till lite då och då och gjorde ont när ultraljudsstaven bytte plats, men annars var det rätt ok.

Efter cirka 20 minuter var det hela över och den manliga sköterskan tog tag i mina händer och jag fick sätta mig upp. Lite snurrig och ostadig, men kunde strax ställa mig upp och gå ut till rummet med min säng.

Slumrade till och efter ett tag kom sköterskan Lotta med mackor men jag ville bara ha vatten, var så otroligt törstig.

Efter ytterligare en stund kom hon tillbaka och berättade att inga av de nio äggblåsorna var tomma, utan tvärtom, två hade till och med två ägg i sig! Så totalt fick de ut elva ägg. Lotta verkade lite imponerad och jag och sambon var också överraskade. Vi har förstått det som att det är vanligt att flera äggblåsor brukar vara tomma.

Tack vare att det var så många ägg, sker ET (återinförandet) inte förrän på söndag. Hade det varit färre ägg hade de förts tillbaka tidigare. Det som är bra med det är väl att man hinner se vilket ägg som verkar mest livskraftigt och som., förhoppningsvis, delat sig som det ska. Det trista är dock att sambon är bortrest i helgen så jag får åka in själv...

Sov sedan hela dagen, var ofattbart trött och är det fortfarande. Mår annars rätt bra. Lite öm i magen man ingen fara. Hoppas äggblåsorna inte vätskefylls bara, för det kan tydligen göra ont.

Inga kommentarer: