onsdag 21 maj 2008

Trettiofemte dagen

Samtal från barnmorske-Lotta som berättade att sex ägg av de elva som togs ut blivit befruktade. Fyra hade varit omogna och ett ägg var onormalt och hade två kärnor.

På söndag 14.15 är det dags för ET (embryo transfer) och vi pratade en stund om varför de långtidsodlar (blastocystodlar) mina ägg. Hon förklarade att enligt F-centrums egna undersökningar överlever fler embryon om de odlas i fem dagar istället för normala två. Och anledningen till att man måste ha fler befruktade ägg för att få långtidsodlas, beror på att det är en större risk att göra det eftersom livmodern trots allt är en bättre miljö för ett befruktat ägg. Har man fler ägg att "slösa" på vågar man ta risken. För vinsten är att man kan se vilket av embryona som är mest livskraftigt efter fem dagar. Gränsen på F-centrum för att få långtidsodlas är just sex befruktade ägg, så jag klarade mig precis...

Nu låter de äggen vara till imorgon då de tittar igen för att se hur delningen ser ut. Nu kan man ju bara se att äggen är befruktade, inte hur de mår eller delar sig. Ser det fint ut fryser de in överblivna embryon men inte förrän på söndag vet vi om de tänker sätta tillbaka ett eller två embryon och det känns lite läskigt. Kan verkligen inte tänka mig tvillingar. Dels för att det innebär mycket större risker fysiskt för både barn och mig och dels för att jag inte orkar med två skrikande ungar... Snacka om att aldrig få sova igen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ditt inlägg på min blogg. Alltid kul och spännande när läare hör av sig. Håller tummarna för dig nu! Märker att älsklingen börjar bli lite nervös för sin insats, han har svårt att bestämma sig om han ska lämna där eller fixa det hemma.

Lägger in en länk till din blogg på min sida, hoppas det är OK?

Provrörsbloggen sa...

Hej och tack du med!
Min sambo lämnade sitt bidrag på kliniken... Han var lite nyfiken på "herrummet" som de kallar det... Det erbjöds visst dåliga dvds och inplastade (!) herrtidningar... Men detta till trots gick det bra.
;-)
Och självklart får du länka till mig. Jag gör detsamma till dig.