torsdag 17 april 2008

Första dagen

Beslutet är fattat och idag började jag med nässprayet som jag ska ta tre gånger om dagen i ungefär två veckor. "Nedreglering" kallas det för. Hemskt ord. Jag ska regleras ner, bli ofruktsam och försättas i ett "klimakterieliknande" tillstånd. Våndas och kan inte sluta tänka på alla biverkningar som räknas upp; viktuppgång, humörsvängningar, torr hud, torra slemhinnor, minskad sexlust, tunt hår... Hoppas inte alltför mycket hinner hända mig på den korta tiden jag ska vara i detta ofruktsamma tillstånd. Pratade med sambon igår och han lovar att jag slipper genomlida detta en gång till om provrörsexperimentet misslyckas denna första gång. Vi ger IVF-behandlingen en enda chans, sedan får naturen ha sin egen gilla gång.

Försöker vara lugn och oftast är jag faktiskt det också, men ibland kommer oron och tankarna far som höstlöv i vinden. Vad kommer bli resultatet av detta att bli? Blir det några fruktbara ägg? Blir det en lyckosam befruktning? Blir det ett barn eller blir det missfall?

Inga kommentarer: