söndag 1 juni 2008

Fyrtiosjätte dagen

Festen igår gick bra, men jag var spänd och nervös. Nervös för att alla ska se att jag inte drack vin... Först var vi förbi sambons kompis som fyllde 40 och hade stort kalas. Där bjöds det på champagne, så jag gick omkring med orört glas och kände mig dum. Sa till sambon att han måste byta glas med mig då och då så att det såg ut som om jag druckit. Och han köpte efter ett tag Ramlösa som vi både drack av, "för att det var så varmt ute".

Efteråt skulle vi plocka upp min kompis hemma hos henne. Vi satt på balkongen och hon gav mig ett stort glas som hon fyllde till hälften med rödvin utan att ens fråga om jag ville ha. För så är det, när vi vänner samlas är det alltid vin eller öl med i bilden. Eftersom vi satt på hennes balkong tillsammans med några andra, var det svårt för mig att inte dricka. Höll glaset mot munnen och fuktade läpparna, men det syntes ju så klart att glaset aldrig tömdes... Vid ett tillfälle lyckades sambon byta glas med mig, så han fick dricka dubbelt så mycket...

På min kompis födelsedagsfest gick det lite lättare eftersom man minglade och folk kanske inte tänkte så mycket på vad jag drack. Sambon kom på idén att göra virgin-drinkar till mig, så jag drack en massa apelsinjuice med frukt i, men utan vodka. Tror inte någon misstänkte något. Det enda var väl att vid ett-tiden på natten var alla ganska sliriga, men inte jag, trots att jag druckit många vodkaorange-drinkar...

Pratade med en av de få som vet hur det ligger till, och hon sa att jag kommer få stora problem på semestern... Berättar jag för några få kommer det ta fem minuter, så vet alla... Det skvallras kopiöst på semesterorten dit vi ska och vi har många, många vänner och bekanta där... Överväger att säga att jag har en vit månad. Hade ju det i januari och då ifrågasatte ingen det. Men, vita veckor utomlands... Vet inte om någon kommer att köpa det.

Jag har inte tänkt så noga på hur alkolstyrt mitt umgänge är, men det är ju faktiskt så. Majoriteten av mina vänner förutom ett par undantag, har inte barn. Många är singlar eller par utan barn, och vi lever alla fria och glada liv med resor utomlands, krog och restaurangbesök och fester... Och jag känner bara en person som är nykterist. Alla andra dricker mer än gärna.

Magen är annars i finfin form. Hade ont under revbenet häromdagen och var lite lätt illamående. Sedan flyttade sig värken neråt i buken och jag blev jätteorolig och surfade runt på alla tusen graviditetshemsidor som jag bookmarkat. På ett ställe stod det att man kan få ont strax under revbenen vid tidig graviditet. Men på ett annat ställe stod det att värk som flyttar sig i mag/buk-området kan vara tecken på missfall. Jag blir galen på alla lösa rykten och motsägelsefull information. Hur som helst hände inget och värken försvann och nu mår jag bra igen. På torsdag är det dags för gravtest...

Inga kommentarer: