tisdag 3 juni 2008

Fyrtioåttonde dagen

Är så ledsen. Nästan säker på att jag fått missfall. Började blöda lätt i tisdagskväll, lite rosa på toalettpappret som igår blev lite mer i kombination med rätt rejäl mensvärk. Och så idag riktigt kraftig mensvärk med tendens till ont i korsryggen och mer brunaktig flytning med små små bitar i, förmodligen hinnor och annat. Ringde Fertilitetscentrum igår, mest för att få tröst och för att jag ville att läkaren skulle säga att det faktiskt kunde vara något annat än ett missfall, tex att livmodern expanderar när man är gravid och att det då kan blöda, men just den läkaren var hopplös. Sa bara att jag skulle vänta och se och fortsätta med progesteronsalvan fram till gravtestet på torsdag. Hon var inte till någon hjälp eller tröst alls. Ringde sambon som googlade medan jag var i luren och läste högt från Sjukvårdsupplysningen där det stod precis det jag själv föreslagit till läkaren - nämligen att man kan få en liten blödning i samband med att livmodern växer - och att det känns precis som molande mensvärk! Blev lite lättad men samtidigt förbannad. Ska man behöva googla för att få svar på sina frågor? Jag fattar väl att läkarna inte vill ge mig falska förhoppningar, men hon kunde ju själv ha nämnt andra orsaker till att man blöder än missfall...

Hur som helst, idag råder det inga större tvivel om vad som är på gång och jag känner mig misslyckad, tom och ledsen. Det kändes ju så himla fint, jag svarade bra på behandlingen och blastocysten som sattes in var "stor och fin"... Ändå gick det inte. Försöker tänka positivt om de tre äggen som finns i frysen, hoppas de klarar upptiningen och att vi kan prova igen i sommar när mensen kommit igång igen (vilket jag hoppas att den gör snart!).

På torsdag är det gravtest, vilket känns jobbigt, för även om stickan kanske visar plus är risken stor att ett pågående missfall kan ge plus-utslag, har jag läst. Detta för att det är gravhormoner kvar i kroppen... Så blir det plus måste jag köpa ett par tester till på apoteket och göra om om några dagar... Men förmodligen kommer det visa på minus.

Fan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å nej. massor med kramar till dig. Finns inget värre än när blodet kommer :-( kram kram kram